lørdag den 21. april 2012

Citrus

Forleden hørte jeg et interessant program om kost og hjerne i 'Sundhed på P1'. Gæsten var Oscar Umahro Cadogan. Jeg kender ham mest som madnørd fra f.eks. Politiken, men her fortalte han om sit arbejde som ernæringsekspert og biokemiker - og om hvordan kosten påvirker den måde vores hjerner arbejder på. Bl.a. kom han ind på forskningen omkring kost og ADHD hos børn. Han har uden tvivl ret i mange af sine synspunkter, selvom jeg synes at hans markedsføring af sig selv og sit koncept er både lidt for meget og lidt for smart.

Jeg fik alligevel lyst til at genlåne et par af hans kogebøger, bl.a. hans første, Køkkenrevolution på høje hæle. Der er nemlig mange rigtig god tips til nemme 'tilsætningsstoffer' der kan sætte blus på smagen. Bl.a. denne 'Citrus universal' der ganske simpelt er en blanding af citronskal og citronsaft - her fra fire (endelig økologiske) citroner.

Jeg fryser det ned i mindre portioner for vi kan ikke bruge det så hurtigt.

Det er lækkert og giver en dejlig friskhed til diverse retter. F.eks. til gårsdagens snyde-risotto med rejer, spinat, ærter og masser af ramsløg (snydet var at genbruge en rest løskogte ris fra dagen før, supplere med lidt bouillon og så tilsætte de øvrige ingredienser + en god klat creme fraiche fra Øllingegård). En sjat citrus universal satte derefter prikken over i'et.

Universalmidlet kan selvfølgelig også laves med appelsin, grape eller lime i stedet.

Velbekomme!

6 kommentarer:

  1. Mmm.. Det lyder lækkert. Det kunne man da godt lide smække sammen en dag...
    Jeg sidder bare og tænker hvad jeg dog i så fald skulle bruge alle de "skaldede" citroner til..??

    SvarSlet
  2. Jamen først river du skallen fint, derefter presser du saften ud af dem og blander med skallen - og så er der jo kun det hvide tilbage (som går i komposten ;o)

    SvarSlet
  3. Ah, ja, selvfølgelig - Havde lige glemt at saft jo også skulle bruges :oD
    Nå ja, men så er det jo enkelt... Godt tip :o)

    SvarSlet
  4. Rigtig god ide - jeg er begyndt at bruge citroner mere og mere og til alt muligt; netop pga. det friske 'pust', og når der er tre på tilbud, er det jo oplagt at benytte sig af dit lille fif her :-)

    SvarSlet
  5. Sikke en god idé - den tager jeg straks til mig. Jeg er en stor fan af Umahros kogebøger, og jeg tror, han har fat i noget meget vigtigt om kostens betydning.

    SvarSlet
  6. Jeg har også kogebogen Køkkenrevolution på høje hæle, men har ikke kigget i den i lang tid. Den blev fundet frem og jeg har lavet opskriften med citrus og den med ingefær.
    Jeg læser i denne tid mange vegetariske kogebøger.

    SvarSlet